Achtergrondverhaal – De muziek achter Levi’s – Deel 2

Oude muziek in nieuwe jeans zijn gouden combinatie

Bron: Uncrate.com

In deel 1 werden de reclames van Levi’s in de jaren ’80 bekeken. Het is al weer een tijd geleden, dus het is nu tijd voor het vervolg.  De trend van jeans en muziek sloeg door in de jaren ’90. Het kan zelfs gezien worden als hét hoogtepunt van de commercials van Levi Strauss & Co. Het laatste nummer van deel 1 was Eddie Cochran – C’mon Everybody, the Steve Miller Band trapt af in de 90s met The Joker.

‘The space cowboy’  komt zijn vriendin even ophalen op de werkvloer, letterlijk én figuurlijk. Het schiet alleen niet op dat zij nog in haar saaie mantelpakje is, dus dat wordt even wisselen van kleren. Pashokje nodig? Welnee, een Levi’s 501 kun je gewoon aantrekken, liefst waar al je collega’s bij zijn natuurlijk. Oorspronkelijk komt het nummer ‘The Joker’ van Steve Miller Band uit 1973 en kreeg, zoals dat bij spijkerbroekenhits betaamt, een re-release in 1990. Het blijft tot op heden één van de grootste hits van de groep, met dank aan de “Great Deal” reclame. Er bestaat ook een langere versie van deze reclame, maar deze kunnen wij niet laten zien i.v.m. copyrights van EMI.

‘The Joker’ was een grote hit voor Levi’s, dus waarom de marketingstrategie wijzigen als het werkt? Voor de volgende reclame werd nog eens terug naar het verleden gegrepen, deze keer niet zo heel ver in vergelijking met de vorige nummers. ‘Should I stay or should I go?’ van The Clash is de soundtrack van de volgende reclame.

De pooltafel staat centraal in deze reclame, en last but not least, de spijkerbroek natuurlijk. Een woest aantrekkelijke jongeman gaat een weddenschap aan aan de pooltafel met een andere man. Inzet: cash of een 501 spijkerbroek. De held in spijkerbroek laat zijn tegenstander alle hoeken van het laken zien. Hij neemt geen genoegen met het geld alleen, zijn rivaal moet ook nog eens de broek tot op de knieen laten zakken. Levi’s accepteert niets anders dan het eigen product. ‘Should I stay or should I go?’ was één van de grootste hits van de innovatieve punkband The Clash. In 1981 werd het nummer voor het eerst uitgebracht en in 1991 nogmaals. De band is ook bekend van Rock the Casbah, London Calling en The Magnificent Seven. Deze tracks zijn geen standaard punknummers en zeker de moeite waard om eens te beluisteren.

In bijna elke reclame van Levi’s speelt een aantrekkelijke man de hoofdrol en hij wordt meestal ondersteund door een even knappe dame of andersom. In de volgende commercial komt een wel zeer bekende acteur aan bod, de heer Brad Pitt. Dit alles met muzikale ondersteuning van Marc Bolan (T-Rex) – 20th Century Boy.

Na een tijd brommen in de bak zit het er dan eindelijk op, tijd voor vrijheid! Alleen jammer dat hoofdrolspeler Brad Pitt niet al zijn spullen terugkrijgt. Hij mist een (spijker)broek en dat is best vervelend, ware het niet dat zijn vriendin netjes bij de poort van de gevangenis wacht…. Met een nieuwe broek uiteraard. Gelukkig kreeg hij zijn fotocamera wel terug en daar maakt hij dan ook goed gebruik van. Het nummer van T-Rex werd, zoals dat gebruikelijk was bij deze reclames, opnieuw uitgebracht in 1991. De auteur van het nummer, Marc Bolan, maakte dit helaas niet meer mee. Veertien jaar na de dood van Bolan kreeg 20th Century Boy opnieuw bekendheid dankzij de reclames van Levi’s. Op naar deel 3 van de advertenties van Levi Strauss & Co. verhaal en de bijbehorende muziek.

The Joker Steve Miller Band 1976 1990 1
Should I Stay or Should I Go The Clash 1982 1991 1
20th Century Boy T. Rex 1973 1991 13
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s